Ga naar inhoud

administrator verwijderd


Geertjan Zinken

Aanbevolen berichten

Sorry Passer maar ik dacht dat ik in mijn reactie de vragen had beantwoord. 

 

Wat betreft Wijzigen gaat overigens niet Dit is niet meer aan de orde. We gaan voor een volledige installatie

Dat gaat niet gebeuren Is m.i. duidelijk dacht ik. Dat ga ik namelijk zeker niet doen. 

ik kan wel formatteren enz .is dacht ik duidelijk gemaakt met de bijlage 

 

Ik blijf voorlopig van alle partities af. Nu kan ik nog wat met mijn PC. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, geen probleem - er zit dus een stuk misverstand in.

 

Met dat Wijzigen :  bedoelde je daar misschien dat artikel van Schoonepc mee?

 

Enne: als je toch voor een schone install zou gaan: maak vooraf backups van je mailprogramma, van je browser (denk aan favorieten, bladwijzers, zorg ook dat je de keys/installatiecodes van je programma's ergens anders klaar hebt, ... - hoe die dingen in jouw browser ook genoemd worden) - en bij het opstarten van zo'n MCT-stick wordt je vooraf gevraagd of je een hersteloperatie wil (met behoud van instellingen en programma's) of een clean install (nieuwe installatie) wil - en bij dat laatste krijg je toch de mogelijkheid om eerst al je oude partities te gaan wissen?  (en in geval van een clean install mag je dan wèl die andere partities wissen - alleen in dat geval - ik bedoel hier de partities die in je plaatje te zien zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je toch bij het oude blijft: start eens op met die installatiestick en kies dan niet voor installeren maar voor herstel.

ga dan naar de opdrachtprompt, en als het goed is kun je nu wél de administrator instellen met net user administrator /active:yes

daarna sluit je de pc af en start weer op van de hd zodat je de keuze krijgt om te starten als administrator

Link naar reactie
Delen op andere sites

" De opdracht is nu correct uitgevoerd" zegt het systeem. Ik blij!. Hoe kan ik nu zien of ik weer de Admin actief heb? Omdat ik weet dat Macrium Reflect altijd vraagt of hij wijzigingen mag aanbrengen deze app maar eens gestart. Maar helaas op de vraag of MR wijzigingen mag aanbrengen heb ik maar één mogelijkheid en dat is NEEN

Dus zit er volgens mij nog iets niet goed. Toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere helpers zijn misschien even boodschappen gaan doen. Daarom ga ik nu een poging doen om jou te helpen.

De opdracht is correct uitgevoerd, kreeg jij te zien, dus heb jij er nu een extra gebruikersaccount bij op je pc. Dat extra account heeft de naam Administrator.

Je eigen account heeft nog steeds geen administratorrechten. Dat is normaal. Je moet inloggen met het nieuwe gebruikersaccount Administrator en daarmee aan je eigen account administratorrechten toe gaan kennen.


In een vorig topic van jou zag ik dat jij op je eigen gebruikersaccount automatisch inlogt zonder een wachtwoord in te moeten geven. Daarom word jij, wanneer jij je pc aanzet, automatisch ingelogd met je eigen account (dat ik nu voor het gemak even het account Geertjan zal noemen).

Ik neem aan dat jij de USB stick, waarop de installatiebestanden van Windows 10 staan, inmiddels uit de USB poort hebt gehaald. Zo niet, dan moet je dat nu doen.

 

Ik ga ervanuit dat je pc aan staat en dat je bent ingelogd met je eigen gebruikersaccount Geertjan.

Klik met de rechter muisknop op de knop Start. Klik dan op Afsluiten of afmelden. Klik dan op Afmelden.

Bij mij verschijnt dan de Spotlight afbeelding, met in de linker benedenhoek datum en tijd.

Druk 1 keer op de spatiebalk.

Kijk dan in de linker benedenhoek. Daar staan nu alle gebruikersaccounts.

Als het goed is, zie je daar een nieuw account bij staan, met de naam Administrator.

Klik op Administrator en daarna op Aanmelden.

image.thumb.png.5dfe064e9b7ebe9270a0c02439fd54b8.png

Je krijgt wat tekst te zien: "Hallo, Windows wordt voor u geconfigureerd.... Bijna klaar."

Daarna krijg je een aantal vragen die met privacy te maken hebben. Je hebt steeds de keus uit 2 opties. Tip: kies altijd de onderste van die 2 opties.

Daarna is het nieuwe account Administrator klaar om te gebruiken.

 

Je bent nu ingelogd als Administrator. Klik op Start > Instellingen > Accounts.

Klik in de linker kolom op 'Andere gebruikers'.

Klik op het account waar jij wijzigingen in aan wilt brengen. Voor jou is dat je eigen account. Voor mij is dat het account Dummy. Dummy is bij mij een standaardgebruiker, dus een account met beperkte rechten:

image.png.10f713cd7504493554b7ccef756b469d.png

De knop 'Accounttype wijzigen' zal verschijnen. Klik op 'Accounttype wijzigen'.

In het volgende schermpje klik je op het pijltje achter Standaardgebruiker. Klik daarna in het keuzemenu op Administrator. Bevestig je keuze door daarna op de knop OK te klikken:

image.png.d92a3815df5f31f0c5fe1e546cb8010e.png

Zoals je ziet is de standaardgebruiker Dummy bij mij hierdoor ook een administrator geworden:

image.png.8afd818c1f75d692572771c79393ed6b.png

Is dat ook gebeurd met jouw eigen account? Dan is de operatie geslaagd!

 

Laat even weten of het gelukt is.

 

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar. Leuk dat je mij wilt helpen. 

Even een kleine correctie. Ik had de intentie om zonder wachtwoord in te loggen. Dat was het begin van de misère, want toen heb ik de administrator vervangen door standaard.

Wat betreft de door jou zeer fijne duidelijk en uitgebreide gebruiksaanwijzing stopt voor mij bij : na de spatiebalk zie je links beneden alle gebruikers accounts. Bij mij staat er niets alleen het account Geertjan verschijnt midden in het beeld met het verzoek het wachtwoord in te vullen. 

 

Dus is er denk ik toch iets niet helemaal goed gegaan want voor het herstel zag ik daar regelmatig twee keer Geertjan staan en nu dus niets meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk. Dan is het activeren van de verborgen administrator bij jou niet gelukt.

Ik kon de verborgen administrator activeren, omdat ik op mijn pc een account gebruikte met admin rechten.

Ik deed dat zo:

image.png.cb38f6409079402f61f2f6636e339635.png

Maar dat werkt niet wanneer je die opdracht geeft via de opdrachtprompt, nadat je bent opgestart vanaf een installatiemedium.

Dan zul je toch echt de volgende meer ingewikkelde werkwijze moeten gebruiken, die Menno Schoone voor jou heeft opgeschreven:

 

Het standaard verborgen administratoraccount is te activeren met het commando NET USER ADMINISTRATOR /ACTIVE:YES in een opdrachtvenster. Deze methode werkt echter alleen vanuit een administratoraccount! Zijn alle administratoraccounts ontoegankelijk geworden dan is deze methode dus nutteloos. Met het volgende stappenplan is het verborgen administratoraccount wél te activeren (en weer te verbergen):

  1. Start de computer op vanaf een Windows 10-installatiemedium.
  2. Start bij het eerste scherm (voor het instellen van de taal en toetsenbordindeling) de opdrachtprompt. Dat kan met de toetscombinatie SHIFT-F10, of met de knop Volgende, optie Uw computer herstellen, tegel Problemen oplossen, tegel Opdrachtprompt.
  3. Start de registereditor met het commando REGEDIT.
  4. Selecteer de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE.
  5. Selecteer in de menubalk van de registereditor de opties Bestand (File), Component laden (Load Hive).
  6. Selecteer de partitie van de Windows-installatie (de schijfletter wijkt af van die in Windows).
  7. Open de map Windows\System32\config, selecteer het bestand SAM en klik op de knop Open.
  8. Geef in het venster Component laden (Load Hive) de naam ADMIN op.
  9. Navigeer naar de registersleutel HKLM\ADMIN\SAM\Domains\ Account\Users\000001F4.
  10. Dubbelklik op de registerwaarde F om deze te kunnen wijzigen.
  11. Dubbelklik op de eerste waarde in de rij 0038 (8e rij) en wijzig (in de 2e kolom) de waarde 11 in 10 (of omgekeerd om het ingebouwde administratoraccount weer te verbergen).
  12. Sluit de registereditor, verwijder het installatiemedium, herstart Windows (via de toetscombinatie CTRL-ALT-DEL) en log in op het zojuist zichtbaar gemaakte administratoraccount Administrator.
  13. Maak via Instellingen, onderdeel Accounts, sub Andere gebruikers, knop Iemand anders aan deze pc toevoegen een nieuw (lokaal) gebruikersaccount aan, selecteer het aangemaakte (of een reeds aanwezig) gebruikersaccount en wijzig via de knop Accounttype wijzigen het type in een administratoraccount.
  14. Verberg tot slot het administratoraccount weer door in een opdrachtvenster met administratorrechten het commando NET USER ADMINISTRATOR /ACTIVE:NO te geven (vervang NO door YES om deze weer zichtbaar te maken).

Tip: print de instructies van Menno Schoone, en ga daarna pas aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.