Ga naar inhoud

administrator verwijderd


Geertjan Zinken

Aanbevolen berichten

Beste Porrelaar

 

Toch nog een beetje sleutelen of zullen we het er maar bij laten?  Tenslotte heb je er al meer dan genoeg tijd in gestoken. 

 

Maar dit is er gebeurd. Als het systeem uit de slaapstand komt dan moet ik toch weer opnieuw inloggen.  Zou eigenlijk niet moeten kunnen. Toch?

Ook heb ik gezien dat bij het activeren van de PC (ik weet niet meer zeker of hij toen uit de slaapstand gehaald werd) dat ik bij het inlogscherm te zien krijg dat het wachtwoord niet klopt en dat ik opnieuw moet inloggen. Dus is mijn conclusie dat het systeem geprobeerd heeft in te loggen met een andere gebruiker. Heb ik overigens in het verleden ook gehad. Het ligt ongetwijfeld aan de twee dezelfde gebruikers zoals je eerder constateerde. 

 

Maar nogmaals ik kan verder gewoon met het systeem werken dus echte noodzaak is er niet 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Geertjan Zinken zei:

Als het systeem uit de slaapstand komt dan moet ik toch weer opnieuw inloggen.  Zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Jij wilt dat er niet om een wachtwoord wordt gevraagd wanneer jij de computer uit de slaapstand laat ontwaken. Dat kan...

 

Klik op Start > Instellingen > Accounts > Aanmeldingsopties.

In het rechter paneel moet je een stuk naar beneden scrollen tot je bij het onderdeel Aanmelding vereisen bent.

Onder "Wanneer moet een wachtwoord worden vereist als u bij de computer terugkomt?" staat nu waarschijnlijk: "Als pc uit de slaapstand wordt gehaald."

Klik daarop en kies dan Nooit.

 

Bron (met een afbeelding erbij): https://www.schoonepc.nl/vragen/nb62-04_wachtwoord_vragen_ontwaken_slaapstand.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Er zijn veel programma's waarmee je een image kunt maken, zowel betaalde (bijvoorbeeld Acronis True Image) als gratis.

Ik noem hieronder een paar gratis programma's en geef daarbij meteen een link naar een handleiding voor dat programma:

1. AOMEI Backupper Standaard: https://www.pc-helpforum.be/topic/65553-aomei-backupper-standaard-handleiding/

2. Macrium Reflect Free: https://www.pc-helpforum.be/topic/61450-macrium-reflect-free-versie-61936-handleiding/

3. EaseUS Todo Backup Free: https://www.pc-helpforum.be/topic/61409-easeus-todo-backup-free-89-handleiding/

 

Deze handleidingen zijn allemaal al wat ouder, dus het uiterlijk van een nieuwere versie kan afwijken van de afbeeldingen in die handleidingen, maar je krijgt dan wel een idee hoe die programma's werken. De handleiding van droske over AOMEI Backupper is nog het meest recent, maar toch ook al weer 3 jaar oud.

Als je een image maakt, dan wordt de toestand van Windows en van alle geïnstalleerde programma's vastgelegd. Dat image sla je op op een externe harde schijf. Na het maken van die image moet je de externe harde schijf afkoppelen en op een veilige plek opslaan.

Wanneer je problemen krijgt, die je niet makkelijk op kunt lossen, dan kun je het de gemaakte image terugzetten. Daarna heb je weer de situatie zoals die was toen jij het image maakte.

Hoe zet je zo'n eerder gemaakt image terug? Als Windows nog werkt, dan open je het back-uporogramma en kies je niet Back-up maken, maar Back-up terugzetten.

Maar het kan ook gebeuren dat Windows zo van slag is, dat je computer niet goed meer kan opstarten. Hoe zet je dan een image terug? Daarvoor moet je van tevoren een herstelmedium (een bootable medium) aanmaken. Alle back-upprogramma's bieden die optie. Bij ernstige problemen start jij je pc dan op van dat herstelmedium, en daarna kun je de eerder gemaakte image terugzetten.

 

Is dat allemaal eenvoudig? Nee, het wordt pas eenvoudig wanneer je er mee aan de slag bent gegaan en een paar keer een image hebt gemaakt en ook succesvol hebt teruggezet.

Je moet dus echt gaan testen of jij een gemaakt image terug kunt zetten, zowel vanuit een nog draaiende Windows als wanneer Windows niet meer zelf kan opstarten. Dat moet je doen wanneer Windows nog goed werkt, want als je het pas gaat proberen bij ernstige problemen, dan kan het te laat zijn.

Hoe weet je nou of het terugzetten van een eerder door jou gemaakt image goed gelukt is? Maak een image, zet direct daarna een eenvoudig tekstbestandje op het bureaublad; zet dan het image terug. Als het tekstbestandje daarna verdwenen is van je bureaublad, dan is het terugzetten van het image gelukt.

 

In de handleidingen van droske en clarkie staat nog veel meer informatie over de diverse back-upprogramma's. Bijvoorbeeld over het instellen van back-uptaken. Ja, het is veel leesvoer. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.