Ga naar inhoud

Windows start niet meer op


DHZ

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Passer zei:

1.    De screenshots van de PC die niet meer opstart (Windows 10 Pro) zijn in het Nederlands. Betekent dat de op die PC geïnstalleerde Windows versie de Nederlandstalige versie is? Dat zou betekenen dat ik inderdaad de Nederlandstalige versie moet installeren.

* ik vermoed van wel

Het hoeft men niet te vermoeden hoor, dat is gewoon zo.

 

2 uren geleden, Passer zei:

2.    Het MediaCreationTool22H2.exe-bestand dat ik via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 staat op de USB stick.

* goed

Dat betwijfel ik. Als het bestand MediaCreationTool22H2.exe alleen maar naar een usb stick is gekopieerd  dan is die stick NIET bootable. Dat exe bestand moet uitgevoerd worden om zo een bootable usb stick te maken.

 

2 uren geleden, Passer zei:

3.    Ik voorzie de PC die niet meer opstart van internet via kabel en steek de USB stick in de PC en start de PC op.

*  goed

De pc kan van die usb stick niet opstarten want die is niet bootable.

 

2 uren geleden, Passer zei:

4.    Of moet ik eerst – zoals beschreven op genoemde website – het MediaCreationTool22H2.exe-bestand eerst uitvoeren op een “goede” PC en daar alle genoemde keuzes maken om op die manier een installatiemedium te maken dat ik vervolgens na het kiezen van optie 2 “Een apparaat gebruiken” aan de PC beschikbaar stel?

* LET OP:  je laatste plaatje is nu blijkbaar van een Engelstalige computer... ? ? ? Is dat een screenshot van dezelfde computer?

Ja, je moet zoals beschreven op die website dat MediaCreationTool22H2.exe bestand eerst uitvoeren op een werkende pc en daar de genoemde keuzes maken om op die manier een installatie medium te maken. Je zult moeten kiezen voor Windows 10 Pro, Nederlandstalig, 64-bit.

Dat installatiemedium moet je dan natuurlijk gebruiken op de pc die niet meer opstart! En wat heel belangrijk is, kies a.u.b. NIET voor 'nu installeren' maar WEL voor HERSTELLEN. En herstel zeker voor... met behoud van persoonlijke bestanden en apps van zodra dat venster verschijnt. Vanaf dan mag je alles op zijn beloop laten en zal Windows worden hersteld.

 

 

aangepast door Tamari
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2024 om 17:16, djutoch zei:

Ik kan je probleem niet oplossen, daarvoor is mijn kennis van dergelijke te klein.

Maar wel een paar tips.

Vergeet Norton in het vervolg.

Gebruik nooit driver updaters, gebruik de originele drivers van de fabrikant of laat het gewoon over aan Windows.

Volgens de meegestuurde plaatjes zou ik bij opstartinstellingen eens optie 5 kiezen.

 

Sorry voor het late antwoord. Ook optie 5 geeft geen oplossing. Toch bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Tamari zei:

Het hoeft men niet te vermoeden hoor, dat is gewoon zo.

 

Dat betwijfel ik. Als het bestand MediaCreationTool22H2.exe alleen maar naar een usb stick is gekopieerd  dan is die stick NIET bootable. Dat exe bestand moet uitgevoerd worden om zo een bootable usb stick te maken.

 

De pc kan van die usb stick niet opstarten want die is niet bootable.

 

Ja, je moet zoals beschreven op die website dat MediaCreationTool22H2.exe bestand eerst uitvoeren op een werkende pc en daar de genoemde keuzes maken om op die manier een installatie medium te maken. Je zult moeten kiezen voor Windows 10 Pro, Nederlandstalig, 64-bit.

Dat installatiemedium moet je dan natuurlijk gebruiken op de pc die niet meer opstart! En wat heel belangrijk is, kies a.u.b. NIET voor 'nu installeren' maar WEL voor HERSTELLEN. En herstel zeker voor... met behoud van persoonlijke bestanden en apps van zodra dat venster verschijnt. Vanaf dan mag je alles op zijn beloop laten en zal Windows worden hersteld.

 

 

Ik heb de USB met daarop het bestand MediaCreationTool22H2.exe in een werkende PC gestoken en gedubbelklikt op het bestand. Gemaakte keuzes:
•    Installatiemedia (USB-stick, dvd of ISO-bestand) voor een andere pc maken (het alternatief was “deze pc nu bijwerken”)
•    In het volgende scherm heb ik als taal “Nederlands” gekozen, “Windows 10” als versie en “64-bits”
•    Het volgende scherm vraagt echter om minimaal 8GB op schijf C (zie printscreen).
Probleem: ik heb slechts 4GB vrije ruimte op mijn harde schijf (een chronisch probleem waar ik regelmatig tegenaan loop en dat ik stilaan dringend moet oplossen)!
Vraag: kan ik dat bestand niet op de D-drive zetten? Daar heb ik ruimte zat (1.41TB van 1.75 TB ). Heb dus tijdelijk maar op "Sluiten" geklikt in afwachting van een nieuwe poging.

PS: alle print screens komen van dezelfde PC. Meeste teksten zijn in het Nederlands, sommige in het Engels.Knipsel3.JPG.a329aade01092cf5d77bfb377affcd69.JPGKnipsel4.JPG.e8a51ed2ce7e313a25ea0abc60895d95.JPGKnipsel5.JPG.24fa640ea04ebdbfad36eb571c91cee4.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je zal ruimte moeten maken op je C-schijf minstens 8Gig - en liefst meer als je vlot wil werken: er moeten (grote installatie)bestanden binnengehaald uitgepakt worden.

 

Dus even een opkuisactie :)  - je kan natuurlijk een aantal bestanden op een andere schijf/partitie/stick gaan zetten om plaats vrij te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Leono zei:

'Gebruik de aanbevolen opties voor deze pc' (tweede schermafbeelding) is niet aangevinkt, viel mij nog op.

Neen, want de opstart-stick moet dienen op een andere PC. De aanbevolen opties voor die laptop waren 32-bits en die andere pc is 64-bits.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe poging: ik heb de USB stick met het MediaCreationTool22H2.exe bestand in een andere werkende laptop gestopt en dubbelgeklikt op de exe-file. De laptop reageert achtereenvolgens met volgende schermen:

  •  Choose which media to use
  • Downloading Windows 10
  • Creating Windows 10 media

 En tot slot volgend scherm:

  • Your USB flash drive is ready

Op de USB stick staan nu volgende bestanden (zie afbeelding "bestanden op USB stick")
 
Deze USB heb ik vervolgens in de pc gestoken die niet meer normaal opstart en vervolgens de pc gestart. De PC is verbonden met internet (kabel).
Resultaat (achtereenvolgende schermen/boodschappen):
1.    Automatisch herstel voorbereiden
2.    Problemen vaststellen op de computer
3.    Keuzescherm: kies een optie (zie begin van de probleemmelding) – gekozen voor “Een apparaat gebruiken”, vervolgens geklikt op “General UDiskSb” (staat zo op het scherm)
4.    Na een tijdje verschijnt dan op het scherm “Windows Setup”
5.    Gemaakte keuzes:
o    Taal: Nederlands (Nederland)
o    Versie Windows 10
o    Toetsenbord: Belgisch (punt)
6.    Volgende keuze: “Nu installeren” of “Computer herstellen” – gekozen voor “Herstellen”
7.    Uiteindelijk resultaat: terug naar keuzescherm 3
Waar ben ik eventueel in de fout gegaan?

Choose media.png

Downloading Windows.png

Creating Windows 10 media.png

Ready.png

bestanden op USB stick.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.