Ga naar inhoud

Krijg zwart scherm maar muis is wel te zien


Eus18

Aanbevolen berichten

Installatie is gelukt! Bedankt voor de begeleiding Passer. 👍

Helaas is het probleem nog niet opgelost.

Het lijkt wel of het probleem zit in de 2e harde schijf in mijn systeem. 

Voor zover ik merk heb ik geen last dat het geheel op zwart gaat als ik wat doe met mijn eerste extra harde schijf. Wel met de 2e , kan dat?

Heb al gecontroleerd of er slechte sectoren op zitten maar dat is niet het geval.

Ook zit er nog voldoende vrije ruimte op.

Kun je een 2e schijf controleren op virussen of malware?

 

Dit is mijn schijf waarop ik ook bestanden van nieuwsgroepen download.

 

Groet Etienne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k was net een bijkomend bericht aan het typen (zie onderaan)

tja, dat had je nog niet verteld hé. Maar goed: er kan in die schijf een brak bestand (of meer) zitten.

 

a. koppel die schijf eens gewoon af en kijk of het dan nog terugkomt.

of (maar je kan dit natuurlijk ook direct doen)

b. zet alles van die schijf ergens veilig, formateer ze en zet alle data er terug op.

   ik vermoed dat het dan wel goed zal gaan.

   (edit: een schijf is als een boek met een inhoudstafel: zoek je in een boek naar een bepaald hoofdstuk, dan ga je kijken in de inhoudstafel waar het staat.

         als er een stuk van die inhoudstafel niet meer leesbaar is, dan kan je als mens het boek gaan doorbladeren van voor naar achter.

         Een computer daarentegen is - in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken - niet zo slim: die gaat naar de "inhoudstafel' op zijn schijf en als die

         brak is geeft hij een foutmelding of valt uit of... Er zelf aan 'denken' van te gaan zoeken: zo slim is hij niet - sommigen met AI tegenwoordig misschien wel,

         maar uiteindelijk moet je eerst àlles tegen een computer uitleggen (programmeren), anders weet hij het niet.  :)

         Ik vermoed dat er iets met die 'inhoudstafel' aan de hand is.  ('t is een beetje in mensentaal uitgelegd :xd: )

 

('k weet niet wanneer jij er tijd voor vind, maar 'k hoop dat het je goed lukt. - daar was ik net mee begonnen, maar het is dus goed gelukt. mooi zo-

het voordeel is dat jij nu zéker een goed werkende Windows hebt - al was je Windows dan wellicht nog goed)

 

Nog twee bedenkingen:

a. 'k raad je met klem aan een systeembackup te maken (op een àndere schijf natuurlijk) - de redenen vertelde ik je al.  (zelf maak ik er een om de veertien dagen, het is volledig

    automatisch, ik moet er zelf niets voor doen (behalve natuurlijk de eerste keer alles goed instellen) en 'k heb op elk ogenblik drie systeembackups bij de hand (verschillende data dus)

 

b. i.v.m. je vraag van daarstraks (MCT voor de 11: gaat die ook voor de 10?) : achteraf heb ik er nog over zitten nadenken en bedacht dat het is maar goed was dat jij die vraag stelde want die tool gaat installatiebestanden voor je nieuw Windows binnenhalen om die daar mee te installeren. Jij hebt die van de 10 nodig, terwijl met die link van de 11 de bestanden voor de 11 zullen binnengehaald worden, en daar ben jij niks mee - 'k ga dus die pdf in die vroegere post van mij vervolledigen!

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zoals je zei alles van de drive verwijderd en het geheel geformatteerd.

Helaas ging het systeem toch weer op zwart.

Heb voor de zekerheid ook de kabels na gelopen.

Dit alles zonder het gewenste resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog enkele opties.

 

  1. Ook al eens een andere kabel voor je scherm geprobeerd, of zelfs een ander scherm?
  2. Voer eens de volgende toetscombinatie uit om het grafisch systeem van je scherm te restten: Windows-logotoets + P (of Ctrl) + Alt + Del
  3. Houd de Aan/Uit knop eens ingedrukt totdat de computer afsluit en start opnieuw op.
  4. Verwijder de videodriver eens in apparaatbeheer en start de computer opnieuw op.
  5. Sluit de computer af. Koppel alle externe apparaten af en start opnieuw op.
  6. Ga naar het BIOS en stel deze in op DEFAULT.

 

Nog altijd geen Resultaat? Start dan eens op in de veilige modus. Ziet de beeldopbouw er dan goed uit rekening houden met de beperkingen in deze modus?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer dit allemaal eens even - al denk ik dat  (als de oorzaak daar te vinden zou zijn), het ook zou moeten voorvallen bij je anderen schijf.

Maar je weet maar nooit (bij zo'n vaag probleem)

 

>

Op 12/1/2024 om 15:15, Eus18 zei:

Als ik mijn computer gebruik, volgens mij vooral als ik in de verkenner iets doe, gaat opeens het scherm op zwart.

 

   a. probeer je dan telkens dezelfde map / hetzelfde bestand te openen/gebruiken? of is het random?

   b. is het te preciseren wat 'als ik mijn computer gebruik'  inhoudt? Gebeurt het dus ook als je niet in je verkenner bezig bent, maar als je .... (ja , wanneer? ? )

 

> kijk eens in je logboeken of er op die ogenblikken telkens dezelfde foutmeldingen zijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Eus18 zei:

wat bedoel je met kijken in logboek?

 

Klik re op je startknop, typ Logboek en klik (rechts) je logboeken open.

Geef je systeem even de tijd om alles te verzamelen (het duurt een aantal seconden)

Klik dan achtereenvolgens 1 en 2 open  en geef eens door wat er bij 3 tot 6 staat - misschien helpt het ons.

 

      ----afbeelding.thumb.png.ca506dfe184a4c2e96c8252d1fd65e37.png

 

> Heb je de tips van Tamari kunnen proberen (ja, een ander scherm is natuurlijk niet zo makkelijk vermoed ik :) , maar de andere dingen?)

> Deed je dit ook al:  "koppel die schijf eens gewoon af en kijk of het dan nog terugkomt."  (dus: gebeurt het nog als je die tweede schijf ontkoppeld houdt - want diè schijf hebben we natuurlijk nog niet nagekeken... - doe daar ook eens een HDtune op?)

 

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.