Ga naar inhoud

Krijg zwart scherm maar muis is wel te zien


Eus18

Aanbevolen berichten

Eerste indruk: er zijn een drietal mappen waarin je blijkbaar de laatste week dingen in geplaatst hebt - dit zijn geen systeemmappen,

die mag je dus gewoon wissen, maar... dan ben je die laatst dingen wel kwijt.

     (één ervan is de 000.zakelijk - dit lijkt me een 'aparte' naam en als jij die map niet aanmaakte, werd ze - vermoed ik- door een programma aangemaakt

     en gebruikt.  - Een middel om dat in het tweede geval op het spoor te komen is ze gewoon te hernoemen, vb een x aan de naam toevoegen:

     als dan later een prog gaat protesteren, weet je welk programma die map gebruikt. Dan kan je ze nog altijd de oorspronkelijke naam teruggeven)

Er zit ook nog een map Programma van C bij met wijzigingen van vandaag.  Misschien zegt jou dat iets, want ik vermoed dat jij die map wel aangemaakt zal hebben?

 

Verder: dit hier(links):  afbeelding.png.ef5dd5305e956d250eb427c9fb5c6637.png: als dit idd een door het systeem gereserveerde partitie is,

mag die normaal niet in verkenner getoond worden. Als ze niet door het systeem gereserveerd zou zijn, vraag ik me weer andere dingen af...  :)

Dit doet me afvragen of er niet wat euh.. gerommeld werd in verkenner/aan de status van (mogelijk alleen) die partitie...

 

 

Maar goed: de vraag is : wat mag er allemaal weg?

 

Ik denk dat het grootste deel van je mappen weg mag op voorwaarde dat jij er geen bestanden meer van wil bewaren - en dàt kan ik niet weten

daarvoor moet jij de mapinhoud gaan bekijken EN controleren of je die nog veilig op een andere schijf staan hebt.

 

Waar ik vragen over heb, zijn deze mappen:

                                                                   afbeelding.png.f1f4a12285068b7275206390ff766597.png

 

Indien het restanten zijn van een vorige windows (wat mogelijk is) dan mogen ze weg, anders niet.

Dàt zouden we nog op het spoor moeten kunnen komen.

     (en het allerveiligste zou dan zijn: een systeembackup aanmaken, die mappen gewoon wissen of hernoemen en kijken wat het geeft.

      eventueel zet je dan een backup terug - zo iets vertelde ik je al, en dàt zou de simpelste en makkelijkste methode zijn)

 

mmm. weer een hele uitleg - laat hem even doordruppelen  :)

 

(ik vermoed dat er nog wel andere 'volgers' van dit draadje zijn: als iemand nog aan andere dingen denkt of toevoegingen heeft...)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Passer zei:

Indien het restanten zijn van een vorige windows (wat mogelijk is) dan mogen ze weg, anders niet.

Dàt zouden we nog op het spoor moeten kunnen komen.

 

Om dit uit te testen zou je die schijf kunnen loskoppelen en het systeem een tijdje gebruiken zónder die schijf. Als Windows en alle programma's die je gebruikt normaal blijven werken, kunnen die volgens mij gewist worden. Evt. kan je dan ook nog eens in de logboeken kijken om te zien of er andere onverwachte foutmeldingen bijgekomen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Eus18 zei:

240122. Schijfbeheer overzicht.JPG

 

Deze afbeelding maakt veel duidelijk.

 

  • Schijf 0 ( 1 TB groot) met de partities I (naam: Door systeem gereserveerd) en G (naam: 3de Hardeschijf) is de voormalige systeemschijf. De partities I en die onzichtbare partitie van 474 MB mag je verwijderen en de vrij gekomen ruimte toevoegen aan G.  Op deze schijf is nog slechts 16% beschikbaar.
  • Schijf 1 (320 GB groot / 298 GB netto) met de partitie F (naam: 2de Hardeschijf) . Deze schijf wordt weinig gebruikt. Er is namelijk nog 91% beschikbaar.
  • Schijf 2 (256 GB groot / 232,88 netto) met 5 kleine onzichtbare partities en de systeempartitie C is je huidige systeemschijf. Het is waarschijnlijk een SSD schijf). Er is nog 36 % beschikbaar aan ruimte. Buiten je Windows en een aantal programma's staan hier zeker ook nog data op. Of dat al je data zijn dat weten we niet.
  • Schijf 3 ( 1 TB groot) heeft de schijfletter E en als naam 1ste Hardeschijf . Deze schijf is voor 50% in gebruik. Gezien het deel van de inhoud dat je al getoond hebt heb ik de indruk dat dit mappen van een eerder Windows systeem zijn die naar deze schijf als backup gekopieerd zijn. Te gek voor woorden hé. Mijn advies... smijt alle mappen weg waar niets in zit dat je herkent en nodig hebt. Kijk o.a. ook eens naar de datums van die mappen.

Op de schijven 0, 1 en 3 met respectievelijk de namen  3de Hardeschijf, 2de Hardeschijf en 1ste Hardeschijf is in totaal 1281 GB aan dat en eventueel programma's benut en is er nog 880 GB aan ruimte beschikbaar. Schijf 2 (met je systeempartitie C)) heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Het enige probleem dat je naar mijn smaak hebt is dat je het overzicht van je schijven kwijt bent en dat daardoor het beheer ervan niet is wat het zou moeten zijn.

Het zou zo maar kunnen dat je de schijven 1 en 3 op overschot krijgt moest je alles wat je dubbel hebt opgeslagen en wat je niet nodig hebt verwijdert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan zou ik in deze situatie als eerste een iets uitgebreidere test doen dan Nokiaprox al schreef:

 

ontkoppel àl je schijven BEHALVE (uiteraard :) ) die schijf  2 van 256 Gig.  (waar dus je huidige C op staat)

     (dus: éérst je computer van de stroom halen, voor alle zekerheid jezelf antistatisch maken (vb blanco metaal van je radiator aanraken) en dan de schijven

     ontkoppelen door de stroomkabeltjes eraf te halen)

 

start dan je systeem terug op en kijk of alles het doet. (ik bedoel: het opstarten, in windows raken, je voornaamste progs eens openen)

 

Als dàt het goed doet kan je terug je schijven aankoppelen en met de data van de andere schijven doen wat je wil

     (vb data gaan ordenen, de mappen die erop staan en die je niet nodig hebt verwijderen, ...)

 

Als dat het niet goed doet euh.. mmm... dan moeten we terug de hoofden bij mekaar leggen

want ik heb het zelf een tijd geleden meegemaakt dat Windowsbestanden op twéé schijven verspreid stonden (valt een

beetje onder: ongelooflijk, maar wààr! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Heb stroom er vanaf gehaald alle schijven losgekoppeld behalve de c .

Even opletten voor latere lezers:  TS liet hier de verkeerde schijf aangekoppeld

vandaar de volgende schermen en posts.

(zie https://www.pc-helpforum.be/topic/79766-krijg-zwart-scherm-maar-muis-is-wel-te-zien/?do=findComment&comment=614562 op volgende blz)

 

Passer

Toen weer opgestart . Kreeg melding dat het systeem gerepareerd moest worden.

Dit lukte niet. Systeem weer uitgezet en schijven aangesloten.

vanaf daar had ik een probleem. Kreeg Windows 7 op m’n scherm maar kon daar verder niets mee.

wat nu ???

IMG_2053.jpeg

IMG_2054.jpeg

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.