Ga naar inhoud

Windows start niet meer op


DHZ

Aanbevolen berichten

Neen, je hoeft niet op te starten van de USB drive.

Zodra je toegang hebt tot de drive, start je het exe. file en zal er gevraagd worden om Windows te installeren met of zonder behoud van gegevens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2024 om 16:46, DHZ zei:

Vanaf dat punt ging het fout. Ik krijg de keuze tussen “Opnieuw opstarten” (wat tot hetzelfde resultaat leidt) en “Geavanceerde opties”. Op deze laatste optie klikken geeft een aantal andere opties, maar geen enkele leidt ertoe dat de PC terug normaal kan opstarten.

Hieronder een aantal voorbeelden van keuze-opties:

  • Doorgaan naar Windows 10 - leidt tot zelfde resultaat
  • Problemen oplossen - PC opnieuw instellen lijkt aanvankelijk te werken, maar op het laatst krijg ik de opties:
  1. Doorgaan naar Windows Recovery environment
  2. Een apparaat gebruiken (USB station, netwerkverbinding of Windows herstel DVD)
  3. Ander besturingssysteem (doorgaan met een andere geïnstalleerde versie van Windows)
  4. Problemen oplossen (PC opnieuw instellen of geavanceerde opties bekijken
  5. PC uitzetten

 

Optie 2 gebruiken.

Je hebt dan wel een Windows 10 installatie usb stick nodig. Hoe je die kunt maken kun je bij de handleidingen over Windows 10 op dit forum terugvinden. Je maakt die natuurlijk op een andere computer. ;)

Zodra je via optie twee toegang hebt tot die usb stick open je het setup bestand om de installatie van Windows te starten.

Belangrijk: Kies zodra die mogelijkheid er is voor Uw computer herstellen  en zeker niet voor 'Nu installeren'

 

Op een bepaald moment kom je bij een scherm dat er zo uitziet: 

59d89c10eb23d_Windows10opnieuwinstellenviaMediaCreationTool028.JPG.d6bde91c351a0a3d1b0caee3c5f84683.JPG.be27bd82f7f8421128dfe9933412753f.JPG(gekopieerd uit een handleiding op dit forum)

Het is belangrijk dat je kiest voor Persoonlijke bestanden en apps behouden.  En laat nu de boel maar draaien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tamari zei:

 

Optie 2 gebruiken.

Je hebt dan wel een Windows 10 installatie usb stick nodig. Hoe je die kunt maken kun je bij de handleidingen over Windows 10 op dit forum terugvinden. Je maakt die natuurlijk op een andere computer. ;)

Zodra je via optie twee toegang hebt tot die usb stick open je het setup bestand om de installatie van Windows te starten.

Belangrijk: Kies zodra die mogelijkheid er is voor Uw computer herstellen  en zeker niet voor 'Nu installeren'

 

Op een bepaald moment kom je bij een scherm dat er zo uitziet: 

59d89c10eb23d_Windows10opnieuwinstellenviaMediaCreationTool028.JPG.d6bde91c351a0a3d1b0caee3c5f84683.JPG.be27bd82f7f8421128dfe9933412753f.JPG(gekopieerd uit een handleiding op dit forum)

Het is belangrijk dat je kiest voor Persoonlijke bestanden en apps behouden.  En laat nu de boel maar draaien.

 

Even een vraag vooraf: Is er een verschil tussen het werken met een Windows 10 installatie USB stick (zoals door Tamari hierboven beschreven en terug te vinden in de handleidingen op deze site) en het herstellen van Windows 10 zoals beschreven door Eddy X vorige zaterdag ("Wat je kan doen, is op een andere PC  het installatie bestand voor Windows 10 aan te maken. Op de Microsoft site : https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 kan je via Wil je Windows 10 op je pc installeren, hulpprogramma downloaden , een USB drive aanmaken om Windows opnieuw te installeren."?

Ik heb het laatste geprobeerd en er staat nu een bestand MediaCreation Tool22H2.exe op de USB stick.

De pc waar ik de Windows 10 installatie USB stick op zou maken heeft Windows 10 Home met Nederlandse taal, terwijl de "defecte" PC Windows 10 Pro heeft, mogelijk in de Engelse taal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het zo wel kan - alleen ben ik er niet zeker van (iemand van de andere volgers wel?)

 

Daarom zou ik opteren voor: Haal MCT voor de Engelstalige versie binnen, installeer die en haal nà de herinstallatie het Ned. taalpakket binnen en schakel over.

 

ALLEEN: dan zou je wel zeker moeten zijn, dat de oude versie ook de Engelse versie is. (anders kan je natuurlijk gewoon/best de Ned versie op je stick binnenhalen)

Dus: herinner jij het je zeker of....

 

OF is het gewoon de Nederlandstalige versie (vermits de screenshots die je hier plaats ook in het Nederlands zijn ... ?)

 

in dit laatste geval: de MCT-stick inpluggen en

a. ofwel raak jij nog  op een of andere manier in Verkenner en zet je gewoon de exe ervan in gang (laten uitvoeren)

b. ofwel raak je er niet meer in: computer uitschakelen, terug opstarten, in de Bios aangeven dat hij van je stick moet opstarten

en gaan met de geit.

In dat geval kan je dit uitprinten/ op je smartphone bekijken - en zo kan je heel het gebeuren volgen:  https://www.pc-helpforum.be/topic/70026-hirens-op-bootable-usb-zetten/page/4/?tab=comments#comment-551108

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Passer zei:

Misschien dat het zo wel kan - alleen ben ik er niet zeker van (iemand van de andere volgers wel?)

 

Daarom zou ik opteren voor: Haal MCT voor de Engelstalige versie binnen, installeer die en haal nà de herinstallatie het Ned. taalpakket binnen en schakel over.

 

ALLEEN: dan zou je wel zeker moeten zijn, dat de oude versie ook de Engelse versie is. (anders kan je natuurlijk gewoon/best de Ned versie op je stick binnenhalen)

Dus: herinner jij het je zeker of....

 

OF is het gewoon de Nederlandstalige versie (vermits de screenshots die je hier plaats ook in het Nederlands zijn ... ?)

 

in dit laatste geval: de MCT-stick inpluggen en

a. ofwel raak jij nog  op een of andere manier in Verkenner en zet je gewoon de exe ervan in gang (laten uitvoeren)

b. ofwel raak je er niet meer in: computer uitschakelen, terug opstarten, in de Bios aangeven dat hij van je stick moet opstarten

en gaan met de geit.

In dat geval kan je dit uitprinten/ op je smartphone bekijken - en zo kan je heel het gebeuren volgen:  https://www.pc-helpforum.be/topic/70026-hirens-op-bootable-usb-zetten/page/4/?tab=comments#comment-551108

 

installatiemediamaken.thumb.JPG.c37b16100cdcc551544e50f01101e15c.JPGWindowsinstalleren.JPG.bf79b274715c65c50bc9ce1ca6e16912.JPGEenapparaatgebruiken2.thumb.jpg.7de2311d6358590994c7a0dba3bc5309.jpgToch even voor alle zekerheid nog even checken of ik alles goed begrepen heb.
1.    De screenshots van de PC die niet meer opstart (Windows 10 Pro) zijn in het Nederlands. Betekent dat de op die PC geïnstalleerde Windows versie de Nederlandstalige versie is? Dat zou betekenen dat ik inderdaad de Nederlandstalige versie moet installeren.
2.    Het MediaCreationTool22H2.exe-bestand dat ik via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 staat op de USB stick.
3.    Ik voorzie de PC die niet meer opstart van internet via kabel en steek de USB stick in de PC en start de PC op.
In het beste geval zou de PC opstarten via de USB en zou de exe-file uitgevoerd worden, waarna ik de benodigde keuzes dien te maken (64 bits processor, taal=Nl, Windows versie= Windows 10)
4.    Of moet ik eerst – zoals beschreven op genoemde website – het MediaCreationTool22H2.exe-bestand eerst uitvoeren op een “goede” PC en daar alle genoemde keuzes maken om op die manier een installatiemedium te maken dat ik vervolgens na het kiezen van optie 2 “Een apparaat gebruiken” aan de PC beschikbaar stel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1.    De screenshots van de PC die niet meer opstart (Windows 10 Pro) zijn in het Nederlands. Betekent dat de op die PC geïnstalleerde Windows versie de Nederlandstalige versie is? Dat zou betekenen dat ik inderdaad de Nederlandstalige versie moet installeren.

* ik vermoed van wel

 

2.    Het MediaCreationTool22H2.exe-bestand dat ik via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 staat op de USB stick.

* goed

 

3.    Ik voorzie de PC die niet meer opstart van internet via kabel en steek de USB stick in de PC en start de PC op.

*  goed

 

In het beste geval zou de PC opstarten via de USB en zou de exe-file uitgevoerd worden, waarna ik de benodigde keuzes dien te maken (64 bits processor, taal=Nl, Windows versie= Windows 10)

* Ja, als je Bios inderdaad ingesteld staat om vanaf een stick op te starten


4.    Of moet ik eerst – zoals beschreven op genoemde website – het MediaCreationTool22H2.exe-bestand eerst uitvoeren op een “goede” PC en daar alle genoemde keuzes maken om op die manier een installatiemedium te maken dat ik vervolgens na het kiezen van optie 2 “Een apparaat gebruiken” aan de PC beschikbaar stel?

* LET OP:  je laatste plaatje is nu blijkbaar van een Engelstalige computer... ? ? ? Is dat een screenshot van dezelfde computer?

 

Maar dus ofwel doe je het zoals bij 3 hierboven - ofwel doe je het via deze optie (nr4 dus): gewoon die pc terug opstarten en dan bij optie twee kiezen voor Een apparaat gebruiken MAAR DAN WEL vanaf dit venster (een plaatje dat je eerder postte dus)

 

                            2024-03-05_09-38.jpg.d8b8f27a27755414b03ec4ba4d4e3e91.jpg

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.