Ga naar inhoud

Terug naar 21H2


Leono

Aanbevolen berichten

Geduld is ...

Ik hoop dat je je computer weeral niet hebt afgesloten!

 

De laatste loodjes ...

De duur hangt van de upgrade hangt af van computer tot computer.

 

Laat hem aub opstaan.

Ga eventueel even een frisse neus halen. :)

 

 

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker: computer afgesloten.

Windows gaat zijn eigen gang, maar ik ook.

In november 2021 zat ik op dezelfde 21H1 als nu.

Er kwam een update die mij naar 21H2 bracht. Duurde drie minuten en er veranderde niets waarneembaars.

Waarom biedt men die update ook nu niet gewoon aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Leono zei:

Jazeker: computer afgesloten.

Windows gaat zijn eigen gang, maar ik ook.

is dus niet aangewezen Leono.

Het is uiteindelijk natuurlijk jouw computer, waar jij mee doet wat je wil - dat niet.

 

Bedenk even toch het volgende:

als windows grote updates gaat binnenhalen, gaat het om bestanden van een aantal Gig groot.

Die worden dan eerst gedownload en op jouw systeem geplaatst.

Dit zijn echter 'gecomprimeerde' bestanden, ahw 'samengebalde' bestanden en die moeten dan eerst 'uitgepakt worden'

Die 'uitgepakte bestanden' zijn uiteraard nog groter dan diegene die je binnenhaalde.

Dan gaat je computer aan het werk en zet die uitgepakte bestanden 'in gang' - en die gaan dan van alles op je systeem plaatsen (en in dit geval ook eerst een gecomprimeerd bestand aanmaken van het systeem dat op dàt ogenblik bij jou op je computer staat (zodat je nadien altijd de kans hebt om naar je oude systeem terug te gaan)

Al die dingen vragen werk en tijd - niet te vergeten: het downloaden-zelf, en de snelheid van het binnenhalen hangt af van wat jouw systeem kan, maar ook

van de servers van Windows: als er op dat ogenblik door velen naar die bestanden gevraagd wordt, gaat het downloaden soms opmerkelijk trager.

(vb als die servers op zeker ogenblik bijna overbelast zijn, dan halen ze de downloadsnelheid naar beneden om zelf niet in een crash terecht te komen)

 

Dus:

- als jij je computer gaat afzetten op het ogenblik dat hij met het uitpakken of installeren bezig is, dan worden die 'tijdelijke' bestanden (nodig voor de installatie) achteraf niet behoorlijk

of helemaal niet van je systeem gewist. Omdat het over grote bestanden gaat, gaat je lege ruimte op je systeem mogelijk ook sterk verkleinen.

- die lege ruimte is nodig om plaats te vinden om die bestanden bij het downloaden te kunnen plaatsen èn om plaats te hebben om die uitgepakte bestanden te kunnen plaatsen.

Als je weinig vrije plaats op je schijf hebt, kan het installeren opmerkelijk langer gaan duren.

Dat kan een van de oorzaken zijn dat het zo traag gaat (naast de eerste die ik noemde: de snelheid van jouw systeem èn de snelheid waarmee de servers je de downloads kunnen bezorgen.

- natuurlijk hangt het ook af van je schijf: een hdd of een sdd - en nog van andere dingen.

 

Je hebt nu tweemaal die upgrade onderbroken, 'k vraag me dus wel af welke 'restbestanden' er nog allemaal op je harde schijf aanwezig zijn.

37 minuten geleden, Leono zei:

n november 2021 zat ik op dezelfde 21H1 als nu.

Er kwam een update die mij naar 21H2 bracht. Duurde drie minuten en er veranderde niets waarneembaars.

Het gebruik van vrije ruimte kan dus nu opmerkelijk verschillen van toen.

Dat er niets waarneembaars (voor jou) veranderde kan kloppen: mogelijk zie jij de verschillen niet direct. Maar Windows gaat geen upgrade maken

en uitrollen (en al dat 'gedoe' doen) om nadien geen verschil te maken hé? Ze zouden wel gek zijn...

40 minuten geleden, Leono zei:

Waarom biedt men die update ook nu niet gewoon aan?

Dat kan ik van hier uit helemaal niet zeggen, maar mijn eerste idee gaat uit naar wat ik net zei: dat je systeem nu alleen maar 'ogenschijnlijk' hetzelfde is als toen,

maar in werkelijkheid niet.

(alle vergelijkingen gaan mank, maar vergelijk even het in- en uitladen van treinwagons waarbij de kratten allemaal samen in enkele wagons moeten geplaatst worden

tegenover een trein waarbij in alle wagons al een deel andere dingen zitten en waar jij dan dezelfde lading moet bij krijgen...)

 

En kom ik terug op: 

43 minuten geleden, Leono zei:

Windows gaat zijn eigen gang, maar ik ook

ja, maar dan moet je niet gaan zeuren over: nu gaat het trager...

Maar het is en blijft natuurlijk jouw systeem waar jij inderdaad mee doet wat je wil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Leono zei:

Waarom biedt men die update ook nu niet gewoon aan?

Je zou inderdaad verwachten dat je versie 21H2 aangeboden krijgt via Windows Update. Dan moet je wel klikken op Naar updates zoeken.

Je schrijft dat je al 4 dagen wacht op de update/upgrade naar versie 21H2. 4 dagen vind ik zelf nog niet zo lang. En je hoeft er niet steeds krampachtig naar te gaan zoeken. Versie 21H1 (de versie die jij nu hebt) zal nog ondersteund worden tot 13 december 2022. Dus je hoeft nog geen haast te maken met de upgrade naar versie 21H2.

Gewoon over een maand of wat nog eens laten zoeken naar updates. En misschien zit versie 21H2 er dan wel bij.

 

49 minuten geleden, Leono zei:

In november 2021 zat ik op dezelfde 21H1 als nu.

Er kwam een update die mij naar 21H2 bracht. Duurde drie minuten en er veranderde niets waarneembaars.

De verschillen tussen de versies 21H1 en 21H2 zijn zeer klein. Toen je in november de update naar versie 21H2 spontaan kreeg aangeboden, werden alleen de verschillen tussen 21H1 en 21H2 gedownload en geïnstalleerd. Dat was zo gebeurd, omdat er zo weinig verschil tussen die versies zit.

Je hebt nu echter gekozen voor een andere manier van updaten: via de website https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

 

Dan worden niet alleen die paar kleine verschillen tussen versie 21H1 en 21H2 gedownload. Nee, dan wordt de complete Windows 10, versie 21H2 gedownload. Dat is meer dan 4 GB. En als die geïnstalleerd wordt, dan worden alle Windows bestanden vervangen. Daarom duurt de installatie op deze manier ook veel langer. Hoe lang die duurt is afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding, de snelheid van je processor, de snelheid van je harde schijf of SSD en de hoeveelheid werkgeheugen.

Bij een vlotte pc kan de installatie binnen een uur gebeurd zijn. Als je pc niet zo krachtig is, dan kan het makkelijk 2 of 3 uur duren, en soms nog langer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.