Uit onderzoek van de Electronic Entertainment Design and Research is gebleken dat Achievements, die gebruikt worden bij games op de Xbox 360, positieve invloed hebben op de verkoop van games en op de reviewcijfers. Men heeft een verband gevonden tussen een grotere diversiteit aan Achievements, buiten het simpelweg voltooien van het spel, en de verkoop- en reviewcijfers.

Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat games met Achievements in het online gedeelte 50% meer omzetten dan games die dat niet hebben. Diverse gebruikers zouden de aanschaf van een spel af laten hangen van de Achievements, die ze vooraf bijvoorbeeld op internet bekeken hebben. Ook zou de keuze voor het platform waarop een game gekocht wordt, mede door de Achievements bepaald worden.

De Electronic Entertainment Design and Research heeft eveneens een lijst opgesteld waarin men zestien verschillende soorten Achievements onderscheidt. EÚn daarvan zijn de Achievements met een Virtal Marketing-aspect, die aanmoedigen om User Generated Content te ontwikkelen of je in te zetten voor de community van het spel. Bij dit soort Achievements zou de omzet van het spel wel eens met 50% kunnen toenemen, zo bleek uit het onderzoek.

Waar men in het persbericht dat het onderzoek samenvat overigens wel aan voorbij gaat, is dat ontwikkelaars van high-profile titels veel meer tijd en energie steken in het ontwikkelen van leuke en diverse Achievements. Dit zijn de betere games op de markt die bij voorbaat al beter verkopen. Dat de Achievements goed zijn uitgewerkt is dan gewoon het gevolg van de energie die in het spel als geheel is gestoken. Ontwikkelaars vragen zich hierdoor ook vaak af of een heel slecht spel met een aantal Viral Marketing Achievements en een Achievement voor de multiplayer, echt veel beter zal verkopen.



Bron : Inside Gamer