Ga naar inhoud

externe harddisc werkt niet met windows 10


JEANSPANJE

Aanbevolen berichten

Het wordt stilaan een beetje duidelijker:

 

Je Windows is ingesteld om automatisch een back-up te maken iedere zondag om 19:00 u (je kan een andere dag en uur kiezen als jou dat beter uitkomt). Dit gebeurt natuurlijk enkel onder deze 2 voorwaarden :

 

1. Je computer moet op dat ogenblik aanstaan

2. Je externe harde schijf moet aangesloten zijn.

 

De volgende automatische back-up is gepland 21/08/2016 19:00 (dat is morgenavond), maar blijkbaar vindt Windows geen vorige back-up (die volgens mij wel aanwezig is nl. 15/08/2016).

 

Daarom mag je nu het volgende doen:

 

Sluit je externe schijf aan en blader zoals in vorige post opnieuw naar het scherm 'Sauvegarder et restorer (Windows 7)', waarvan je hierboven een screenshot geplaatst hebt. Klik in dit scherm op de knop 'Sauvegarder maintenant' (naast EXTERNE SCHIJF E).

Windows zal nu een back-up beginnen maken. De kan lang duren, laat de computer rustig zijn gang gaan. De voortgang van dit proces kan je bovenaan volgen in een groene voortgangsbalk.

 

Maak na afloop een nieuwe screenshot van dat scherm én ook een screenshot vanuit verkenner van je opengeklapte externe schijf, zoals je vroeger al eens gedaan hebt. (ga in de linker kolom van verkenner op 'EXTERNE HARDE SCHIJF E' staan).

 

Plaats deze 2 screenshots in je volgende post.

 

Veel succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog eventjes volgende info.

In windows 10 staat  onderaan rechts het berichtenicoon en als ik daarop klik zegt de laptop " ZIE UW OPGESLAGEN MAPPEN NA ER IS EEN FOUT GEBEURD""

Ik klik daarop en het beeld versschijnt waarin staat welke mappen NIET IN DE BACKUP OPGESLAGEN ZIJN.

Ik klik op die blauw lijn en krijg de informatie die ik U in volgende screenshot toestuur.

Het is dus de map met de pictures.  Wat moet ik veranderen om die wel opgeslagen te krijgen?

 

Tot morgenochtend en nogmaaals dank voor Uw engelengeduld met die oude man hier

 

MVG

Capture.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ JeanSpanje

 

Wegens problemen met de internetaansluiting zal onze medewerker Passer mogelijk enkele dagen geen antwoord kunnen posten. Zodra zijn aansluiting hersteld is, zal hij dit topic onmiddellijk weer opnemen. Sorry voor deze onverwachte onderbreking van zijn hulp, maar dit is geheel buiten zijn wil :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je merkt is er nu op je externe schijf een map WindowsImageBackup bijgekomen. Deze map bevat een back-up van je volledige schijf Acer C: (dus ook mét Windows en programmafiles) zoals ze was op het ogenblik dat de back-up gemaakt werd. Daarmee is een deel van je oorspronkelijke vraag al opgelost :).

 

Wat betreft dat foutbericht: Als Windows aangeeft dat een map niet kan gevonden worden, betekent dat dat die map niet bestaat op de plaats waar Windows ze verwacht. Het betreft een gebruikersmap van een gebruiker 'jg'. Bestaat deze gebruiker op je computer? Klik daarom in verkenner onder Acer (C:) de map 'utilisateurs' open. Daarin zie je o.a. je eigen gebruikersnaam. Staat daar ook een gebruiker jg tussen? Indien niet, dan kan je die foutmelding negeren. (Misschien was er ooit bij de installatie zo'n gebruiker aangemaakt door je leverancier en is er bij het verwijderen iets mis gelopen).

Om die foutmelding in het vervolg te vermijden, kan je proberen deze map aan te maken - ik weet echter niet of dat lukt :hmmmm:. Die map maken doe je zoals in het tweede filmpje dat Passer je doorstuurde (vanaf 1:43) : ga op de map utilisateurs staan en maak een nieuwe map jg, daaronder een map Pictures en daarna een map Saved Pictures.

 

Over de link 'Gérer l'espace' kan ik kort zijn. Als je daarop klikt kan je delen van de reeds gemaakte back-ups verwijderen om plaats te maken voor nieuwe. Dit doen we NIET aangezien het net de bedoeling is om een back-up te houden van je volledige systeem. Afblijven dus.

 

In je geplande wekelijkse back-up (op zondagavond) wordt telkens een back-up gemaakt van de nieuwe bestanden in je persoonlijke mappen en de bestanden die gewijzigd zijn sinds de vorige back-up. Oudere bestanden die reeds bestaan worden dus niet telkens opnieuw opgeslagen.

 

De volgende back-up wordt gemaakt vanavond om 19:00. Je moet er dus voor zorgen dat je computer aanstaat met de harde schijf verbonden vóór dat tijdstip.

In principe zal je niets merken van dat proces, dat gebeurt op de achtergrond.

Als controle kan je later op de avond of morgen eens gaan kijken in het scherm  'Sauvegarder et restorer (Windows 7)'  (dat scherm wordt heel belangrijk voor jou ;)):

Je ziet dan eventuele foutmeldingen staan, ook het tijdstip waarop de recentste back-up gemaakt werd (Dernière sauvegarde) en het gepland tijdstip van de volgende back-up (Prochaine sauvegarde). Mocht je in de toekomst ooit eens merken dat een back-up niet gemaakt is (omdat de computer uitstond of omdat de harde schijf niet aangesloten was), kan je vanuit dat scherm ook zelf een back-up maken (knop Sauvegarder maintenant, zoals je dat gisteren gedaan hebt).

 

We horen wel het resultaat.

 

Als je je harde schijf enkel wil gebruiken voor dit soort back-ups, moet ze dus niet altijd met de laptop  verbonden zijn, enkel tijdens het maken van back-ups.

Zoals je wel zal weten mag je de USB-kabel van je schijf niet zo maar uit de laptop trekken, maar moet je altijd gaan via 'veilig verwijderen'. Ofwel zet je eerst je laptop uit en haal je de kabel pas eruit als de laptop volledig afgesloten is.

 

Iets wat je ook zeker nog eens moet doen (hoeft niet nu onmiddellijk, maar moet zeker gebeuren) is een systeemherstelschijf maken.

Dit doe je ook vanuit ditzelfde scherm  'Sauvegarder et restorer (Windows 7)' : Plaats een lege beschrijfbare CD in de CD-lezer en klik dan aan de linkerkant van dat scherm op 'Créer un disque de réparation système'. In het volgende scherm zal je CD/DVD-lezer al geselecteerd staan, klik op 'Créer un disque'

 

kopie9.jpg

 

Bewaar deze CD goed. Je kan hem nodig hebben mocht je Windows zó in de knoei raken dat je computer weigert op te starten. Dan kan je starten vanaf deze CD.

 

Dan nog iets over een eventuele nieuwe harde schijf: Ik ben van het principe dat een schijf nooit groot genoeg kan zijn (vroeg of laat kom je toch ruimte te kort).

Tegenwoordig zijn de kleinste schijven die je courant vindt 500 Go groot. Maar als ik bij verscheidene webwinkels rondkijk, merk ik dat je voor een 10 of 15-tal Euro meer een schijf van 1 To kan krijgen. In jouw geval zou ik dus kiezen voor een schijf van 1To, dit zal zeker voldoende zijn (de back-up die je gisteren gemaakt hebt neem 111 Go in beslag).

Persoonlijk zou ik gaan voor een 'portable' schijf (ook soms laptopschijf of 2.5"-schijf genoemd) met USB3.0 - aansluiting (de meeste, zo niet alle, zijn tegenwoordig wel zo), die geen voedingsadapter nodig heeft. Hij haalt zijn voeding uit de laptop.

Een USB3.0-aansluiting heeft meestal een blauwe kleur :usb 2 - 3 .jpg

Links op de afbeelding : USB 2.0, rechts USB 3.0.

 

Om af te sluiten nog een filmpje over slepen en verplaatsen van mappen: http://www.kanaal50.be/Tv/Mappen_slepen_verplaatsen_windows_software_computer/Software/Computerhulp/TV-catalogus/22Let er op dat je enkel persoonlijke mappen selecteert, zoals droske al geschreven heeft

 

't Is een hele lange tekst geworden. Laat alles rustig bezinken en als er nog vragen zijn, laat maar horen. En neem er rustig de tijd voor.

 

Een prettige zondag!

Mvg.

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

ALS IK EEN NIEUWE HARDE SCHIJF KOOP MOET IK DIE EESRT FORMTTEREN ALVORENS EEN BAKUP TE MAKEN?

Ik heb een DVD schijf gemaakt met de recuperatiemogelijkheid om Windows 10 - 64 bits terug te installeren.  Daar zal ik zorg voor dragen.

 

Ik heb iderdaad een USB-3 aansluiting op mij n laptop en zal die gebruiken voor mijn nieuwe nog te kpen harddisc van 1To.  Moet ik die formatteren voor het maken van een backup?

 

HOE MOET IK EVENTUEEL EEN BACKU P TERUGZETTEN ALS MIJN COMPUTER CRASHT?

 

Ik heb ook een map gemaakt met jg met daaronder pictures en saved pictures dit staat nu in mijn verkenner en zal dus bij een volgende backup ook gecopieerd worden veronderstel ik???

MVG

Link naar reactie
Delen op andere sites

JeanSpanje,

 Ik heb alweer heel wat lectuur voor jou. Lees het maar rustig door, ik weet dat het een heel lange tekst is.

 

Een nieuwe schijf is in de fabriek NTFS-geformatteerd en klaar voor Windows. Je hoeft dat zelf dus niet meer te doen. Ik wil je niets opdringen, maar geef ter info deze_schijf . Deze lijkt mij zeer geschikt. Ik heb zelf reeds jaren verscheidene schijven van Western Digital en ben daar zeer tevreden over.

 

Ik heb nog wat rondgekeken: die bewuste map wordt aangemaakt door Windows en zou gebruikt worden in de Foto’s-App in Windows 10. Veel meer kan ik daar niet over zeggen, want ik gebruik geen W10 en veel informatie heb ik niet gevonden. Waarom die map gemaakt werd bij een gebruiker jg is mij een raadsel. (De wegen van Microsoft zijn ondoorgrondelijk, maar dit lijkt mij toch een bug in één van de updates)

Heb je kunnen controleren of er zondag een back-up gemaakt werd? Je kan in ieder geval nú een nieuwe back-up starten door in het venster 'Sauvegarder et restorer (Windows 7)' te klikken op 'Sauvegarder maintenant'. Dit zal deze keer  niet zoveel tijd in beslag nemen. Bekijk eens of je nog foutmeldingen krijgt nu je die map gemaakt hebt.

Nu een beetje uitleg over het gebruik van die back-up.

(1) Als je per ongeluk een bestand of map verwijderd hebt en ook de vuilbak leeggemaakt hebt, kan je ze terughalen uit je back-up.

Klik in het ondertussen bekende scherm op ‘Restaurer mes fichiers

mappen terug0.png<mappen tergu0>

Je krijgt dan een scherm waar je kan bladeren naar mappen en bestanden:

mappen terug1.png

(in dit voorbeeld werd al een bestand gevonden)

Bladeren naar mappen (Fichiers) of bestanden (Dossiers) doe je door op die knoppen aan de rechterkant te klikken: er opent dan een soort verkenner. Als je alles gevonden hebt, klik je op ‘Suivant’:

mappen terug2.png

Hier kan je kiezen waar de teruggehaalde bestanden moeten komen: op hun oorspronkelijke plaats of een zelf te bepalen andere map. Klik op ‘Restaurer’ om de bestanden te herstellen.

 

(2) Als Windows niet meer reageert zoals het hoort, zijn er verscheidene stappen die je kan doen.

 

We hadden het al over herstelpunten. Dit is het eerste dat je moet proberen.

Een belangrijke opmerking vooraf:

Windows maakt nu regelmatig herstelpunten (je had er 6), maar als de Anniversary Update, die Microsoft nu uitrolt, geïnstalleerd wordt op je computer, wordt het maken van die herstelpunten uitgeschakeld!!!

JE MOET HET MAKEN VAN HERSTELPUNTEN DUS TERUG INSCHAKELEN

Open de verkenner, klik met de rechtermuistoets op ‘Ce PC’ en kies ‘Propriétés’:, je ziet dan dit:

herstel1.png

Selecteer in de linkerkolom ‘Protections du système

herstel2.png

Selecteer hier Acer (C:) in het veld Lecteurs disponibles en klik ‘Configurer

herstel3.png

Selecteer in dit scherm de optie Activer la protection du système’ en schuif het blauwe pijltje naar rechts tot ongeveer 15%

Klik ‘OK’ om te bevestigen

 

Om je computer te herstellen naar een vorige datum (waar hij wel nog goed werkte) klik je in het scherm Protection du système’ op ‘Restauration du système’ bovenaan.

Je krijgt een scherm met de herstelpunten.

herstel4.png

Selecteer het recentste herstelpunt en klik ‘Suivant

herstel5.png

Je krijgt een samenvatting van wat er gaat gebeuren. Klik op ‘Terminer

Als geen enkele van de beschikbare herstelpunten het probleem oplost, of als Windows niet wil starten, dan plaats je de systeemherstelschijf in je CD/DVD-drive en start daarmee de computer op. Volg dan de instructies op je scherm: kies je taal en zoek op je externe schijf naar de systeemkopie (meestal zal windows de recentste kopie zelf vinden). Je externe schijf kan hierbij een andere letter krijgen dan je gewoon bent.

Bevestig en je defecte Windows zal vervangen worden door de werkende kopie.

Achteraf zal je ook al je persoonlijke mappen moeten terugzetten uit je back-up, zoals hierboven beschreven.

Hopelijk heb je dit allemaal nooit nodig!!!

(Ik dacht dat er in W10 nog een andere mogelijkheid is om de systeemkopie terug te zetten, maar daar zal een W10-adept moeten op antwoorden :xd:)

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Als je nog vragen hebt, lezen we het hier wel.

 

mvg,

nokiaprox

 

 

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

ZONDAG HEB IK GEEN BACKUP GEMAAKT OMDAT IK VAN UW MEDEWERKER EEN BERICHT ONTVANGEN HEB DAT HIJ EEN PAAR DAGEN ZOU AFWEZIG ZIJN EN OOK OMDAT IK DIE GEPLAND HAD OP EEN LAAT TIJDSTIP OP DIE ZONDAG EN DUS DE VOORUITGANG NIET KON VOLGEN OMDAT DIT OOR MIJ TE LAAT IS EN IK DE COMPUTER AFZET ALS IK OM 8 U NAAR BED GA.

iK HEB NU EEN AUTOMATISCHE BACKUP GEPLAND OP MAANDAG OM 10UUR ZODAT IK HET RESULTAAT NOG DEZELFDE DAG KAN BEKIJKEN DAN.

 

Mijn ACER STOND AL IN VEILIGHEIDSPOSITIE ACTIVE.  Ik heb dus daaraan niets veranderd, alleen het bleuwe schuifbalkpunt op 15% gezet zoals U voorstelde.  WAAROM MOEST DIT GEBEUREN?

 

iK HEB EEN HERSTELPUNT GECREEERD VAN ZOWEL MIJN VASTE ALS MIJN EXTERNE SCHIJF EN DIT IS GELUKT.

 

iK BEN NOG BEZIG MET EEN BACKUP TE MAKEN VAN MIJN VASTE SCHIJF NAAR MIJN EXTERNE SCHIJF E.

U ZEGT DAT DIT SNELLER ZAL GAAN MAAR IK BEN NU AL EEN HALF UUR BEZIG EN NOG NIET EENS DE HELFT IS GEBACKUPT.

 

iK STUUR U EEN BERICHTJE ALS DE BACK UP KLAAR IS EN ZAL EERST CONTROLEREN OF ER NU MIJN PICTURES OOK OPSTAAN.

TOT DAN.

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.